Alla inlägg under november 2010

Av Ann-Charlotte Askhamre - 23 november 2010 19:54

Idag har ett gäng g...a motorcyklister varit och bakat. Medan damerna satte degar var herrarna på Industrimuset i Gislaved. Lagom till det att levainen skulle formas och sättas in i ugnen va herrarna på plats. Med full entusiasm och ett gott handlag var de villiga att hjälpa till.

   

   Hela baket upplagt på bakbordet, sammanlagt sjutton kakor bröd. Brödet delas lika och viras in i haddukar. Vi har mycket värme kvar i ugnen och Sven-Arne och Gun-Britt bestämmer sig för att stanna och baka pizza. Allan är ute och plogar snö och ropas in. Pizza degen formas till bollar (ännu en liten lektion i att runddriva),  för att därefter formas till pizzor.       

    

Bordet är dukat. Vi bakar våra pizzor med tomatsås och ost som bas och lägger på  skinka, creme fraich, pesto och ruccola när pizzan kommer från ugnen. Jättegott! Gun-Britt som är glutenallergiker hade med egen pizzabotten som hon bakade på folie för att undvika rester av mjöl.

Av Ann-Charlotte Askhamre - 21 november 2010 12:00

I går var det dags igen för nya och förväntansfulla bakgäster i Brygghuset. Det var Bibbi från Åminne, Ida från Bräkne Hoby och Bittan från Ljungby. Med GPSen inställd på Askebo 2, anlände dom halv tio som var överenskommet, trots att det hade kommit 5 cm snö på natten och väglaget inte var det bästa. Stina och jag hade satt på kaffe och tänt i spisen och kaminen, så temperaturen hade blivit behaglig inne i Brygghuset.


Vi satte genast igång med levainen då den tar lite tid på sig att jäsa innan vi drack kaffe med nybakad fralla. Därefter var det dags att bereda de andra degarna. Det var lite förvånade miner då vi kör degarna länge i degblandaren och tillsätter saltet sist. Vi hade kunniga bakerskor på besök, men de va nyfikna på att lära nytt. Det är så roligt att byta erfarenheter och lära av varandra.


Under tiden degarna jäste åt vi lunch, pratade mat, bakning, traditioner, barn och jobb. Samtalet flyter lätt trots att vi inte tidigare har träffats.  


När det var dags för utbakning så uppmanar Stina: händerna på ryggen och glöm allt ni tidigare har lärt er om knådning. Så är det dags för första lektionen i att runddriva, ingen konst för vana bakerskor. Det blir jättefina bröd som får jäsa i jäskorgar i ca i timme. Därefter

är det levainen som ska formas. Degen har blivit seg och blåsig av att ha dragits tre gånger och fått jäsa däremellan. Här är vi väldigt försiktiga, vi formar bröden genom att dra ut degen lätt till en rektangel och därefter viker den dubbel till en lev.

Ugnen har blivit lite onödigt var så jag får kyla ner hällen med in blöt handduk några gånger. Så är det dags för levainen att åka in i ugnen. Efter ca 15 minuter vänder vi dom, efter 25 minuter har de fått fin yta. Det är lite förvånade miner när vi tar ut bröden, de har jäst upp ordentligt i ugnen och är nu riktigt knubbbiga. 


Nu är det dags för de rågbröden att slås ut från jäskorgarna på bakspaden och därefter in i ugnen. Efter ca en och en halv timme är allt brödet färdiggräddat och det är dags att linda in i dukar och packa ner i kassar.   

Bibbi och Ida rör ihop till danska rågbröd.

        

Bittan tar en titt i våra bakböker för att lära och få inspiration.

Bibbi och Bittan funderar över vilken torkad frukt de ska välja till bröden. Det kommer överens om fikon, russin, aprikoser och valnötter.   


I dag söndag har Allan och jag varit i Släthult hos Arne Rydkvist och köpt rågmjöl. Han odlar sin råg ekologiskt, och maler mjölet i kvarnar som finns i närområdet. Rågmjölet är sammalet, vilket betyder att det mals tillsammans med skalet, till skillnad mot siktat rågmjöl, där har skalet skilts från rågkärnan.        


Av Ann-Charlotte Askhamre - 19 november 2010 17:18

Lördagen den 13 november var Eva och Ulf Lindkvist och bakade bröd i Brygghuset. Stina var handledare denna lördagen då jag jobbade. Efter det att jag slutat vid ca halv tre var jag inne och hälsade på. Min upplevelse var att stämningen var hög och att det hade varit en trevlig dag för Eva och Ulf. Baket hade blivit lyckat och de kunde packa ner sammanlagt sjutton kakor bröd. Fyra st levain, sex frukt och nötbröd, tre danska rågbröd och fyra ryska rågbröd med kummin.    


I dag har Lisbeth Arvidsson, Alicia Dick och Irene Albertsson bakat samma mängd bröd. Bröden ska säljas på missionsaktionen i Våthult i morgon. Jag hoppas att de kommer att ge ett ordentligt bidrag. Även idag har jag jobbat, men kom lagom till att bröden skulle in i ugnen. Lisbeth hade kokat en god räksoppa och bjöd på. Vi drack kaffe med en grov kringla innan det var dags att packa ner bröden i papperskassar för vidare leverans till församlingshemmet i Våthult.   

Här visar Stina, Irene och Lisbeth hur man viker och formar levain för att sedan lägga på bakspade och in i ugnen.

  

Lisbeth provar på att lägga bröden på plats för att gräddas.

  

Irene snittar fruktbröden, det är lite knepigt att snitta djupt utan att trycka. Det krävs en vass kniv och lite handlag.  

  

Trevligt att lära känna Alicia, hon är född i Argentina av danska föräldrar och har bott i Spanien  och därefter hamnat i Våthult.   

Fika i väntan på att de sista bröden ska bli klara. Ute har det börjat snöa. Levande ljus och doften nybakat skapar en stämning av advent, lugn och harmoni.

I kväll har Stina och jag satt nya fördegar. Halv tio i morgon kommer nya gäster.  

Av Ann-Charlotte Askhamre - 10 november 2010 22:11

I tisdags hade Stina och jag tre gäster som bakade. Det var Ann-Sofi Karlsson, Inger Forsberg och Monica Bladh. Avsikten med brödbaket är att bröden ska skänkas till Rotarys julmaknad och där säljas vidare. Intäkterna går sedan till ett barnhem i Nepal. Barnhemmet har startats upp och drivs av Sofia Lindholm som är dotter till Monica. Julmaknaden är i Bredaryd den 28/11. Sammanlagt blev det 19 kakor bröd som vi hoppas ger ett ordentligt bidrag till barnhemmet. Gå gärna in och titta på barnhemmets hemsidan thestep.se.

Vi börjar med fika och diskuterar recept och surdegsstarter. Stina har bakat frallor med surdeg, till dessa en god ost och hemkokt marmelad.

Därefter är det dags att sätta våra degar. Här är det Ann-Sofi och Monica som blandar ihop till danskt rågbröd.           

Väljäst och fin bröddeg, färdig att baka ut till de fyra Ryska rågbröd. Monica, Stina och Inger är redo att börja runddriva.

Nyss utagna från ugnen, väldoftande danskt rågbröd. 

Av Ann-Charlotte Askhamre - 8 november 2010 18:34

Jag började i lördags kväll med att sätta mina fördegar. Jag gjorde en fördeg på vete och en på råg. Min tanke var att baka 6 st ljusa bröd, 3 st som jag tänkte smaksätta med valnötter och 3 st som jag tänkte smaksätta med linfrö och solroskärnor. Utav råg starten har jag tänkt att baka 4 st rågbröd med smak av kummin och 6 st lingon grova. Sammanlagt blir detta 16 st bröd, 3 olika sorter. Jag använder lite olika tekniker när jag jäser och bakar ut.


Jag alltid har minst 2 st surdegs starter i kylskåpet en på vete och en på råg. När jag sätter fördegar tar jag allt som finns i burkarna och blandar tillsammans med mjölet och jummet vatten. Fördegarna får nu står till söndag morgon då det är dags att baka.

 

På söndag förmiddag började jag med att tända i ugnen, det ska vara ordentligt varmt när bröden ska gräddas. Fördegarna är nu fluffiga och porösa och doftar svagt syrligt. Jag tar tillbaka en del av

surdegen och lägger tillbaka i burkarna och ställer in i kylskåpet. 

      

Jag börjar med att blanda ihop degarna till valnöts och solrosbröden. Fördegen blandas med allt mjölet och därefter tillsätter jag vatten till önskad konsistens, degen ska inte vara för fast men inte heller för lös ( vilket jag tycker kan vara svårt att avgöra). Jag arbetar den ganska länge i degblandaren, sist tillsätter jag salt och nötter och kör ytterligare nårga minuter. Därefter häller jag degen i plastbalja som jag har smörjt med olja. Degen låter jag jäsa i skåpet ovanför varmvattenberedaren. Denna degen ska därefter dras några gånger under tiden den jäser.

    

Nu är det dags att ta itu med de andra degarna, jag delar upp fördegen så att jag får önskad mängd till varje deg. Jag väger upp mjöl och kör ner övriga ingredienser allt utom salt, häller i vatten till lagom konsistens och arbetar degen i ca 5 minuter innan saltet ska i, därefter ytterligare några minuter. Jag häller över degen i en bunke för att jäsa och ställer den ovanpå ugnen. Därefter  är det lingonbrödets tur, jag väger upp alla ingredienser och blandar i. Som tidigare så tillsätter jag saltet sist och arbetar degen i degblandaren ca 5 minuter först och när saltet är tillsatt några minuter till. Nu är det bara att vänta till degarna är fördigjästa, eftersom det är ganska kallt i brygghuset och surdeg behöver lite längre tid på sig, tar det tre till fyra timmar innan det är dags att baka ut.

                     

De ljusa bröden rundriver jag och formar därefter till längder. Jag lägger dom med skarven nedåt i mjölade handdukar för att jäsa ytterligare någon timma. Rågbröden runddriver jag, formar till längder, lägger i jäskorgar med skarven uppåt. Lingonbröden jäser jag i runda korgar även de med skarven uppåt.

             

Nu är bröden nästan färdigjästa med det är kö i ugnen så då åker de in i kylskåpet ett tag.     

                      

När ugnen är tillräckligt varm och glöden har falnat så rakar jag ut askan, sopar rent och kyler av hällen med en blöt handduk. Att jag kyler hällen beror på att det är ganska varmt i ugnen,

och för att de första bröden inte ska brännas i botten.


När det är dags för bröden att gräddas slår jag ut de från korgen direkt på brödspaden och snittar snabbt med en vass kniv. Därefter in i ugnen. jag gräddar varje sort för sig.

   

Det är alltid lika spännande att öppna ugnen och titta när bröden är färdiga. Hur mycket har dom jäst upp? Hur har dom spruckit? osv. Här är nu resultatet efter en dags arbete. Det är en fantastisk doft som sprider sig i brygghusköket, doft av varm ugn, brunnen ved, kummin, lingon, råg och vete. Jag kände mig riktigt nöjd med ett lyckat bak denna söndag.

Av Ann-Charlotte Askhamre - 7 november 2010 20:37

Brygghuset är en nyrenoverad ekonomibyggnad på fastigheten Askebo 1:5. Avsikten med renoveringen var att skapa en lokal för gemenskap i vår bygd i kombination med en bakstuga. Vi har till detta fått visst ekonomiskt stöd med hjälp av föreningen Leader landsbygdsutveckling. Hjärtat i brygghuset är en vedeldad stenugn där vi bakar surdegsbröd. Avsikten med bakningen är att vi ska bevara gamla mattraditioner, sprida goda matvanor, gemenskap genom bakning och öka utbudet av aktiviteter på landsbygden.


Det är vi, två systrar Stina och Ann-Charlotte som bakar. Vi är även med och hjälper till med bak när det kommer gäster hit. Det är på Saltå hos Manfred som vi har varit på kurs och lärt oss det här med surdeg.   

  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards